[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي مقالات آماده انتشار آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات مجله::
هیات تحریریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
خط مشی دبیری::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بانک ها و نمایه ها::
::
شاپا
شاپاچاپی  
2228-7280
شاپا الکترونیکی
2228-7299
..
بانک ها و نمایه ها

 

 

 

 

 

 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینک مفید بر ای داوران

سرقت ادبی وعلمی فارسی

سرقت ادبی وعلمی لاتین

..
دسترسی آزاد
مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
 
..
:: دوره 25، شماره 1 - ( بهار 1404 ) ::
جلد 25 شماره 1 صفحات 37-26 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1403
سهیلا دریساوی جرفیان* ، قدیر پوربایرامیان ، عرفان بلال زاده
گروه آسیب شناسی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران ، s.derisavy@gmail.com
چکیده:   (62 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش بالینی به‌عنوان بخش اصلی آموزش دندانپزشکی، نقش کلیدی در تربیت دندانپزشکان حرفه‌ای و آماده‌سازی آن‌ها برای مواجهه با چالش‌های درمانی دارد. با توجه به اینکه کیفیت آموزش بالینی به‌طور مستقیم بر توانمندی‌های حرفه‌ای دانشجویان تأثیر می‌گذارد و در نهایت بر کیفیت خدمات درمانی ارائه‌شده تأثیر می‌گذارد، شناسایی عواملی که بر کیفیت این آموزش مؤثر هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به نقش کلیدی دانشجویان دندانپزشکی به عنوان ذینفعان اصلی آموزش بالینی و اهمیت دیدگاه آنان برای اصلاح برنامه‌ها، و نظر به فقدان مطالعه‌ای جامع در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این خصوص، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش بالینی و ارائه راهکار بهبود، بر اساس نظرات دانشجویان انجام شد.
روش کار: مطالعه­ی حاضر از نوع مطالعات توصیفی مقطعی بود که در بین دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم­پزشکی اردبیل که حداقل دو ترم تحصیلی را در محیط‌های آموزش بالینی گذرانده بودند و تمایل به شرکت در مطالعه داشتند در نیمسال دوم سال تحصیلی 1403 انجام گرفت. با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 177 نفر برآورد گردید که دانشجویان به‌صورت تصادفی و از بین دانشجویان در دسترس در بخش های مختلف دانشکده دندانپزشکی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای شامل 26 سؤال در 5 حیطه اصلی کیفیت آموزش بالینی در مقیاس لیکرت پنج گزینهای بود. سطح معنی‌داری 0.05 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که حیطه‌های اهداف و برنامه آموزشی (β=0.328)  و عملکرد استاد(β=0.303) بیشترین تأثیر را در کیفیت آموزش بالینی داشتند. پس از آن، محیط آموزشی(β=0.218)  و برخورد با دانشجو(β=0.188)  به ترتیب اهمیت کمتری داشتند. ارزشیابی (β=0.136) کمترین تأثیر را بر کیفیت آموزش بالینی داشت. علاوه بر این، دانشجویان با سن بالاتر و دانشجویان ترم‌های بالاتر، کیفیت آموزش بالینی را بهتر ارزیابی کردند. تفاوت‌های معناداری در ارزیابی کیفیت آموزش بالینی بر اساس جنسیت و گروه‌های آموزشی بالینی مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اهداف و برنامه‌های آموزشی و عملکرد اساتید، تعیین‌کننده‌ترین عوامل در کیفیت آموزش بالینی هستند. بهبود این دو مؤلفه، همراه با ارتقاء محیط آموزشی و تعامل با دانشجو، برای افزایش کیفیت آموزش بالینی ضروری است. توصیه می‌شود سیاست‌گذاران آموزشی بر تقویت این حوزه‌ها تمرکز نمایند.
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: آموزش، آموزش بالینی، کیفیت آموزش، دانشجویان دندانپزشکی
متن کامل [PDF 292 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: دندانپزشکی
دریافت: 1403/12/18 | پذیرش: 1404/4/8 | انتشار: 1404/7/1
فهرست منابع
1. Joudyian N, Pour naghiazar F, Azami-Aghdash S, Mosavi A. Identification and comparison of factors affecting the quality of clinical education from the perspective of medical and dental students of Tabriz University of Medical Sciences in 2020. Educ Dev Judishapur. 2021;12(3):811-7. [Full text in Persian]
2. Sadeghi M, shakiba E. Evaluation of the quality of clinical education from the viewpoint of Rafsanjan dental school students. Educ Strategy Med Sci. 2022;9(3):10-8. [Full text in Persian]
3. Tazakori Z, Mehri S, Mobaraki N, Dadashi L, Ahmadi Y, Shokri F, et al. Factors affecting on quality of clinical education from perspectives of operating room students. Educ Strategy Med Sci. 2015;13(4):335-41. [Full text in Persian]
4. Ebrahiminia A, Asadinezhad M, Moladoust H. Quality of clinical education based on Radiology Technology students viewpoint in paramedical faculty of Guilan University of medical sciences. Med Educ. 2017;5(2):41-9. [Full text in Persian]
5. Madani RA. Analysis of educational quality, a goal of education for all policy. High Educ Stud. 2019;9(1):100-9. [DOI:10.5539/hes.v9n1p100]
6. Tanaomi MM. Managing universities and higher education institutions: recognizing and implementing inclusive quality. Tehran: Samt; 2017. P: 107-11. [Full text in Persian]
7. Khadivi A, Seyyed Kalan M, Hossein Pour T. Affecting factors on teaching and education quality in farhangian university (Case Study: College of Ardabil). J Res Eva. 2018;11(42):161-85. [Full text in Persian]
8. Hoveida R, Molavi H. Academic quality improvement process from the viewpoints of faculty members of universities in Isfahan province: A comparison based on Academic Quality Improvement Program (AQIP). Iran J Med Sci. 2008;8(1):132-41. [Full text in Persian]
9. Lagrosen S, Seyyed‐Hashemi R, Leitner M. Examination of the dimensions of quality in higher education. Qual Assur Educ. 2004;12(2):1-7. [DOI:10.1108/09684880410536431]
10. Safarnavadeh M, Mohamadi Farsani F. The Integrated curriculum model in Iran dental education. Qual Res J. 2016;1(1):61-80. [Full text in Persian]
11. Tyler RW. Basic principles of curriculum and instruction: Routledge; 2013. P: 60-8. [DOI:10.4324/9780203017609-14]
12. General Dentistry Curriculum In Iran [Internet]. Online. 2012. Available from: https://dentistryfac.tbzmed.ac.ir. [Full text in Persian]
13. Safari M, Yazdanpah B, Mahmoudi F, Yaghobean N. Comparing students' rate of learning through lecturing and peer group teaching and study their viewpoints. Res Med Edu. 2018;10(3):24-34. [Full text in Persian] [DOI:10.29252/rme.10.3.24]
14. Plasschaert A, Lindh C, McLoughlin J, Manogue M, Murtomaa H, Nattestad A, et al. Curriculum structure and the european credit transfer system for european dental schools: part I. Eur J Dent Educ. 2006;10(3):123-30. [DOI:10.1111/j.1600-0579.2006.00404.x] [PMID]
15. Fullan M. The meaning of educational change: A quarter of a century of learning: Springer; 2005. P: 202-16. [DOI:10.1007/1-4020-4451-8_12]
16. Azizi F. The reform of medical education in Iran. Med Educ J. 1997;31(3):159-62. [Full text in Persian] [DOI:10.1111/j.1365-2923.1997.tb02559.x] [PMID]
17. Alipour Haydari M, Hasanzadeh GR, HajiSeied Javadi Z. Attitude of dentistry students at clinical sections of Qazvin Medical University towards the application of basic sciences courses. Inflamm Bowel Dis. 2002;6(2):38-42. [Full text in Persian]
18. Gheraghi MA. Theorize on Theoretical Knowledge Transfer into Practice in Nursing: A Grounded Theory Approach. Avicenna J Nurs Midwifery Care. 2009;17(12):24-34. [Full text in Persian]
19. Scully NJ. The theory-practice gap and skill acquisition: An issue for nursing education. Collegian. 2011;18(2):93-8. [DOI:10.1016/j.colegn.2010.04.002] [PMID]
20. Roshan Essani R, Ali TS. Knowledge and practice gaps among pediatric nurses at a tertiary care hospital Karachi Pakistan. Int Sch Res Notices. 2011;3(5):1-8. [DOI:10.5402/2011/460818] [PMID] []
21. Ben-Peretz M. Teacher knowledge: What is it? How do we uncover it? What are its implications for schooling? J Teach Educ. 2011;27(1):3-9. [DOI:10.1016/j.tate.2010.07.015]
22. Amin Khandaghi M, Zarghani A, Shabani Varaki B, Mosapour N. Rethinking on paradigms for curriculum implementation: The linkage between teachers theoretical and practical knowledge. Int J Educ Found Manag. 2016;6(1):46-68. [Full text in Persian]
23. Schwab JJ. The practical: A language for curriculum. Kennedy Sch Rev. 1978;78(1):1-23. [DOI:10.1086/442881]
24. Pinar W. What Is Curriculum Theory? : Taylor & Francis; 2019. P: 49-58. [DOI:10.4324/9781315625683]
25. Cochran-Smith M, Lytle SL. Chapter 8: Relationships of knowledge and practice: Teacher learning in communities. Rev Res Educ. 1999;24(1):249-305. https://doi.org/10.2307/1167272 [DOI:10.3102/0091732X024001249]
26. Fenstermacher GD. Chapter 1: The knower and the known: The nature of knowledge in research on teaching. Rev Res Educ. 1994;20(1):3-56. https://doi.org/10.3102/0091732X020001003 [DOI:10.2307/1167381]
27. Khamverdi Z, Kasraee S, Rostamzadeh T, Yekta H. Educational objectives achieved by department of operative dentistry: Viewpoints of general dentists graduated from Hamedan dental school (2004-2009). Iran J Med Sci. 2012;12(5):387-95. [Full text in Persian]
28. Sadeghi M, Linch K. Dental students view of the posterior teeth were restored with composite learning Curve. J Dent Med Shiraz Univ Med Sci. 2009;9(4):394-401. [Full text in Persian]
29. Heidari A, Khatirnamani Z, Abbasabadi M, Rafiei N, Ahmadi M, Saravani H. The quality of educational services from viewpoints' Of dentistry students of Gorgan In 2021. J Mashad Dent Sch. 2023;47(3):263-74. [Full text in Persian]
30. Khan R, Khan S. Quality of dental education among students after graduation: a perspective study. Pak J Med Health Sci. 2021;10(4):98-103.
31. Rayatdoost E, Jahromi RR, Ayalbar A, Kalani N. Factors Affecting The Quality Of Clinical Education From The Perspective Of ‎Medical Students. Int J Med Investig. 2022;11(1):142-53. [Full text in Persian]
32. Torres-Calixto MG. Trends and challenges of medical education. Rev Fac Med Univ. 2021;69(3):1-8. [DOI:10.15446/revfacmed.v69n3.84330]
33. Guíñez J, Guajardo P, Cartes-Velásquez R, Campos V. The current status of dental education and the dental profession in Chile. Pesqui Bras Odontopediatria Clin. 2018;18(1):3875-82. [DOI:10.4034/PBOCI.2018.181.23]
34. Mahyar Z, Paydar S, Pooresmaeil M, Allahyari I, Nemati Vakilabad R. A Survey of the Quality of Clinical Education from the Perspective of Nursing Students during the Outbreak of COVID-19 in Ardabil University of Medical Sciences. J Health Care. 2022;24(3):232-44. [Full text in Persian] [DOI:10.61186/jhc.24.3.232]
35. Elhami S, Heidari M, Ban M, Mosaviasl S, Khavasi M. The factors affecting effective clinical education from the viewpoint of students, Nursing Trainers, and nursing staff. Middle East J Fam Med. 2018;16(3):259-64. [Full text in Persian] [DOI:10.5742/MEWFM.2018.93335]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.ARUMS.REC.1403.307


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Derisavy Jorfian S, Pourbayramian G, Belalzadeh E. Investigating Factors Affecting the Quality of Clinical Education from the Perspective of Dental Students of Ardabil University of Medical Sciences in 2024. J Ardabil Univ Med Sci 2025; 25 (1) : 2
URL: http://jarums.arums.ac.ir/article-1-2485-fa.html

دریساوی جرفیان سهیلا، پوربایرامیان قدیر، بلال زاده عرفان. بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1403. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. 1404; 25 (1) :26-37

URL: http://jarums.arums.ac.ir/article-1-2485-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 1 - ( بهار 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل Journal of Ardabil University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4623