[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي مقالات آماده انتشار آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات مجله::
هیات تحریریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
خط مشی دبیری::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بانک ها و نمایه ها::
::
شاپا
شاپاچاپی  
2228-7280
شاپا الکترونیکی
2228-7299
..
بانک ها و نمایه ها

 

 

 

 

 

 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینک مفید بر ای داوران

سرقت ادبی وعلمی فارسی

سرقت ادبی وعلمی لاتین

..
دسترسی آزاد
مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
 
..
:: دوره 25، شماره 1 - ( بهار 1404 ) ::
جلد 25 شماره 1 صفحات 64-52 برگشت به فهرست نسخه ها
‎بررسی میزان دستیابی به اهداف آموزشی گروه آموزشی بیماری‌های دهان، فک و صورت از دیدگاه دانشجویان دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بر اساس الگوی ارزشیابی سیپ (CIPP)
اولدوز زمانی اهری ، مالک اباذری ، مصطفی براتی ، علی عابدی*
َگروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران ، a.abedi@arums.ac.ir
چکیده:   (58 مشاهده)
زمینه و هدف: ارزشیابی آموزشی نقش کلیدی در ارتقای کیفیت آموزش و تطبیق آن با نیازهای جامعه دارد. مدل  CIPP (Context, Input, Process, and Product) به عنوان یکی از الگوهای معتبر ارزشیابی، امکان ارزیابی نظام‌مند برنامه‌های آموزشی را فراهم می‌کند. هدف این مطالعه، بررسی میزان دستیابی به اهداف آموزشی گروه بیماری‌های دهان، فک و صورت در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی با استفاده از مدل CIPP بود.
روش‌کار: این مطالعه توصیفی-مقطعی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با استفاده از پرسشنامه‌ محقق‌ساخته شامل ۲۵ سؤال در چهار حیطه‌ی زمینه، درونداد، فرآیند و برونداد انجام شد. نمونه‌گیری به‌صورت سرشماری و ابزار پژوهش از اعتبار صوری و محتوایی برخوردار بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های من‌ویتنی و کروسکال والیس و نرم‌افزار SPSS-25 تحلیل شدند.
یافته­ ها: در مجموع ۵۰ دانشجو شرکت کردند (۲۵ زن و ۲۵ مرد). میانگین امتیاز در حیطه زمینه 14.71±73.62 (مطلوب، ۶۶٪)، در درونداد 14.62±63.90 (نسبتاً مطلوب، ۵۴٪)، در فرآیند 16.38±69.33 (نسبتاً مطلوب، ۵۲٪) و در برونداد 25.58±56.23 (نامطلوب، ۴۸٪) بود. تفاوت بین ارزیابی‌ها با جنسیت و نوع پذیرش تفاوت معناداری نبود.
نتیجه‌گیری: دستیابی به اهداف آموزشی در حیطه‌های زمینه، درونداد و فرآیند نسبتاً مطلوب بود، اما در حیطه برونداد، ضعف‌هایی مشاهده شد. بازنگری در شیوه‌های تدریس، طراحی محتوا و ارتقای ارزیابی‌های آموزشی به‌ویژه در حوزه نتایج نهایی، پیشنهاد می‌شود.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی آموزشی، دندان‌پزشکی، مدلCIPP، بیماری های دهان و فک وصورت، اردبیل
متن کامل [PDF 422 kb]   (52 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: دندانپزشکی
دریافت: 1401/3/19 | پذیرش: 1404/5/29 | انتشار: 1404/6/31
فهرست منابع
1. Salajegheh M. Effective factors in planning, implementation, and management of educational program evaluation in medical sciences: A practical guide. J Educ Health Promot. 2024;13(1):126. [DOI:10.4103/jehp.jehp_308_23] [PMID] []
2. Stufflebeam DL, Coryn CL. Evaluation theory, models, and applications: John Wiley & Sons; 2014.
3. Yazdani N, Moradi M. Evaluation of the quality of undergraduate nursing education program in Ahvaz based on CIPP evaluation model. Sadra Med Sci J. 2017;5(3):159-72. [Full text in Persian]
4. Babadi F, Esfandiari M, Cheraghi M. Evaluating the dentistry program in Iran using the context, input, process, and product (CIPP) model: a comprehensive analysis. Front Med. 2024;11:1394395. [DOI:10.3389/fmed.2024.1394395] [PMID] []
5. Gerayllo S, Vakili M, Jouybari L, Moghadam Z, Jafari A, Heidari A. Using the CIPP Model to elicit perceptions of health professions faculty and students about virtual learning. BMC Med Educ. 2025;25(1):166. [DOI:10.1186/s12909-025-06747-1] [PMID] []
6. Kodagoda Gamage S, Jowsey T, Bishop J, Forbes M, Grant L-J, Green P, et al. Internal evaluation of medical programs is more than housework: A scoping review. PLoS One. 2024;19(10):e0305996. [DOI:10.1371/journal.pone.0305996] [PMID] []
7. Obadeji A, Louw A, Couper I. Medical students' perceptions of the learning environment and its implications on teaching and learning: A qualitative study in Nigeria. J Med Edu Develop. 2024;17(56):29-38. [DOI:10.61186/edcj.17.56.29]
8. Ghaemi‐Amiri M, Mirzapour A, Gholinia H, Sistani MMN. Self‐assessment of professional competence and influential factors among dental students. J Dent Educ. 2024;88(12):1625-33. [DOI:10.1002/jdd.13676] [PMID]
9. Polit DF, Beck CT. Nursing research: Generating and assessing evidence for nursing practice: Lippincott Williams & Wilkins; 2008.
10. Rodd HD, Farman M, Albadri S, Mackie IC. Undergraduate experience and self-assessed confidence in paediatric dentistry: comparison of three UK dental schools. Br Dent J. 2010;208(5):221-5. [DOI:10.1038/sj.bdj.2010.207] [PMID]
11. Henzi D, Davis E, Jasinevicius R, Hendricson W. In the students' own words: what are the strengths and weaknesses of the dental school curriculum? Br Dent J. 2007;71(5):632-45. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2007.71.5.tb04320.x] [PMID]
12. Pakdaman A, Shayesteh YS, Fard M, Kabosi R. Evaluation of the achievement of educational objectives of the Community Oral Health and Periodontics Departments using the CIPP model of evaluation-students' perspective. J Dent Med. 2011;23(4). [Full text in Persian]
13. Makarem A, Movahed T, Sarabadani J, Shakeri MT, Asadian Lalimi T, Eslami N. Evaluation of educational status of oral health and community dentistry department at Mashhad Dental School using CIPP evaluation model in 2013. J Mashhad Dent. 2014;38(4):347-62. [Full text in Persian]
14. Derakhshanfard S, Jokar F, Ehsanpour S, Hadadgar A. Evaluation of the doctoral program in medical education of Isfahan University of Medical Sciences based on the CIPP model. J Educ Health Promot. 2022;11(1):217. [DOI:10.4103/jehp.jehp_536_21] [PMID] []
15. Alimohammadi T, Rezaeian M, Bakhshi H, VaziriNejad R. The evaluation of the Medical School Faculty of Rafsanjan University of Medical Sciences based on the CIPP model in 2010. J Rafsanjan Univ Med Sci. 2013;12(3):205-18. [Full text in Persian]
16. Toulabi T, Janani F, Mohammadi EQ. The Appropriateness of Educational Programs' Objectives for Professional Needs: The Viewpoints of Khorramabad School of Nursing and Midwifery Graduates. Iran J Med Edu. 2008;8(2).
17. Najafpour E, Seraj B, Ghadimi S, Mahdilou T. Evaluation of clinical education and examination of preclinical and clinical courses of pediatric dentistry from the viewpoint of the students of Tehran University of Medical Sciences. Iran J Pediatr Dent. 2018;14(1):77-83. [DOI:10.29252/ijpd.14.1.77]
18. La Chimea T, Kanji Z, Schmitz S. Assessment of clinical competence in competency-based education. Can J Dent Hyg. 2020;54(2):83.
19. Heidari A, Khatirnamani Z, Abbasabadi M, Rafiei N, Ahmadi M, Saravani H. The quality of educational services from viewpoints' of dentistry students of Gorgan in 2021. J Mashhad Dent. 2023;47(3):263-74. [Full text in Persian]
20. Zhang G, Zeller N, Griffith R, Metcalf D, Williams J, Shea C, et al. Using the context, input, process, and product evaluation model (CIPP) as a comprehensive framework to guide the planning, implementation, and assessment of service-learning programs. J High Educ Outreach Engagem. 2011;15(4):57-84.
21. Hakim A. Investigating the challenges of clinical education from the viewpoint of nursing educators and students: A cross-sectional study. SAGE Open Med. 2023;11:20503121221143578. [DOI:10.1177/20503121221143578] [PMID] []
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.ARUMS.REC.1399.640


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamani U, Abazari M, Barati M, Abedi A. Evaluation of the Achievement of Educational Objectives in the Department of Oral and Maxillofacial Diseases Based on the CIPP Evaluation Model: Perspectives of Dental Students at Ardabil University of Medical Sciences. J Ardabil Univ Med Sci 2025; 25 (1) : 4
URL: http://jarums.arums.ac.ir/article-1-2158-fa.html

زمانی اهری اولدوز، اباذری مالک، براتی مصطفی، عابدی علی. ‎بررسی میزان دستیابی به اهداف آموزشی گروه آموزشی بیماری‌های دهان، فک و صورت از دیدگاه دانشجویان دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بر اساس الگوی ارزشیابی سیپ (CIPP). مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. 1404; 25 (1) :52-64

URL: http://jarums.arums.ac.ir/article-1-2158-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 1 - ( بهار 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل Journal of Ardabil University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4623