مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
زمینه و هدف: درک (دریافت) و ادراک (احساس) دو جزء هر تجربه حسی هستند. دریافت حسی ( sensory reception ) جریان اطلاعات در باره محیط داخلی یا خارجی از راه حسی است. انسان ها از طریق دریافت و سازمانبندی تحریکات حسی، خود را از محیط پیرامون آگاه میسازند این ادراک و سازمانبندی تحریکات، ادراک حسی نامیده میشود. هنگامی که مددجویی در یک موسسه مراقبت بهداشتی پذیرفته میشود با محرک هایی که از نظر کمیت و کیفیت نسبت به محرک های آموخته شده قبلی متفاوتند روبرو میشود و همین امر منجر به ایجاد تغییرات حسی در وی میگردد. بیماری که در بخش ICU بستری میشود از یک سو به دلیل شرایط بحرانی و از سوی دیگر به علت اقدامات درمانی پیچیدهای که روی او صورت میگیرد، در معرض گرانباری و یا محرومیت حسی است. این مطالعه با هدف تعیین تجارب حسی بیماران بستری در ICU انجام گرفت.
روش کار: این بررسی یک مطالعه توصیفی است. حجم نمونه 45 نفر و نمونهگیری به روش تصادفی ساده صورت گرفت. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهای مشتمل بر 3 بخش استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داده که واحدهای مورد پژوهش در بیش از 80% موارد به هیچ وجه، خیلی کم و یا فقط در بعضی موارد دریافت حسی ناخوشایند را تجربه کرده بودند (فاقد گرانباری حسی). اما بررسی واکنش های عاطفی نشان داد که 8/39% درد، 5/18% اضطراب، 12% ترس، 4/7% خشم و عصبانیت و 9/0% احساس نفرت را تجربه کرده بودند که به نظر میرسد احتمالاً به دلیل محرومیت حسی ناشی از کمبود ملاقات با خانواده و کمبود آگاهی در مورد بیماری باشد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر بیماران در ICU واکنشهای عاطفی ناخوشایند متعددی را تجربه میکنند. جهت به حداقل رساندن این تجارب آموزش به بیمار و افزایش زمان ملاقات پیشنهاد میگردد.
Agazadeh J, Lotfi M. Sensory Experience in Patients at ICU of Educational Hospitals of Tabriz University of Medical Sciences, 2002. J Ardabil Univ Med Sci 2006; 6 (4) :339-344 URL: http://jarums.arums.ac.ir/article-1-410-fa.html
آقازاده جواد، لطفی مژگان. بررسی تجارب حسی بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه مراکز آموزشی ـ درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، سال 1381. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. 1385; 6 (4) :339-344