مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، mirhashemi@riau.ac.ir
چکیده: (1079 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب بیماری کووید-19تهدیدی برای سلامت روان دانشجویان محسوب میشود و شناسایی عوامل روانشناختی مؤثر بر آن اهمیت خاصی دارد. پژوهش حاضر با هدف آزمون بررسی روابط ساختاری اضطراب بیماری کووید-19 بر اساس انعطافپذیری شناختی با نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده در دانشجویان انجام شد. روش کار: در این تحقیق توصیفی- همبستگی بر اساس قاعده کامری و لی، تعداد 322 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بصورت آنلاین انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اضطراب کرونا ویروس، پرسشنامه انعطافپذیری شناختی و پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و بوسیله نرم افزارهای آماریspss-27 و AMOS-24 انجام شد. یافته ها: مدل کلی پژوهش با دادههای تجربی برازش داشت (0/056=RMSEA). بین انعطاف پذیری شناختی (0/001=p، 0/262-=β) و حمایت اجتماعی (0/001=p، 0/516-β) با اضطراب بیماری کووید-19 ارتباط منفی و معناداری مشاهده شد. با استفاده از روش بوتاستراپ، نقش میانجی حمایت اجتماعی بین انعطافپذیری شناختی با اضطراب بیماری تایید شد 0/008=p، 0/338-). نتیجه گیری: با توجه به ارتباط معکوس بین میزان اضطراب ناشی از همهگیری کووید-19 و انعطافپذیری شناختی و تایید نقش میانجی حمایت اجتماعی در دانشجویان، به نظر میرسد بهبود انعطاف پذیری روان شناختی و وجود تمهیدات حمایتی از طرف خانواده و اطرافیان در زمان همهگیری کرونا ویروس ضروری باشد.
Akbarvand T, Mirhashemi M, Bashardoost S. Investigating the Structural Relationships of Covid-19 Disease Anxiety Based on Cognitive Flexibility with the Mediating Role of Perceived Social Support in Students. J Ardabil Univ Med Sci 2021; 21 (3) : 4 URL: http://jarums.arums.ac.ir/article-1-2141-fa.html
اکبروند توحید، میرهاشمی مالک، بشر دوست سیمین. بررسی روابط ساختاری اضطراب بیماری کووید-19 بر اساس انعطافپذیری شناختی با نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراکشده در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. 1400; 21 (3) :295-308