مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، Vahedi117@yahoo.com
چکیده: (3001 مشاهده)
زمینه و هدف: در سالهای اخیر به نقصهای شناختی کودکان مبتلابه نقص توجه/ بیشفعالی توجه بیشتری شده و پژوهشهای متعددی در این زمینه صورت گرفته است. از جمله حوزههایی که در این مطالعات به آن توجه شده است، نقص در کارکردهای اجرایی است. پژوهش فوق با هدف بررسی نقش کارکردهای اجرایی در تمایزگذاری کودکان مبتلا به بیماریهای انگلی رودهای و کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در شهرستان کرج صورت گرفت. روش کار: روش مطالعه بهصورت مقطعی از نوع توصیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مراجعهکننده به مرکز جامع توانبخشی رادمین شهرستان کرج، در مقطع زمانی زمستان 97 و بهار 98 بود. نمونهگیری از بین کودکان مقطع ابتدایی، شامل 120 کودک در گروه های 40 نفری از کودکان سالم، مبتلابه اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و انگلی روده ای بصورت هدفمند صورت گرفت. ابزارهای پژوهش شامل مصاحبه تشخیصی، مقیاس درجه بندی کانرز، آزمون عملکرد پیوسته، آزمون n-back و تست های انگلی بود. داده ها با نرم افزار SPSS-23 به روش رگرسیون لجستیک و تحلیل تشخیصی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که ضرایب لجستیک حافظه فعال در کودکان مبتلا به بیماری انگلی روده ای و حافظه فعال و نگهداری توجه در کودکان مبتلابه اختلال نقص توجه/ بیش فعالی معنیدار به دست آمده است. همچنین کودکان سالم و کودکان مبتلابه اختلال نقص توجه/ بیش فعالی با 85 درصد، بیشترین صحت را در پیش بینی داشته اند و کودکان مبتلا به بیماری انگلی روده ای با 52/5 درصد، دومین رتبه صحت در پیش بینی را دارند و بر اساس مدل پیشنهادی به درستی طبقهبندی شده اند. نتیجه گیری: همانطور که بیش فعالی دارای الگویی از افت عملکرد در کارکردهای اجرایی چون حافظه فعال و نگهداری توجه است، بیماری های مرتبط با انگل های روده ای نیز می تواند دارای چنین علائمی باشند. در واقع علائمی که یک کودک مبتلا به انگل روده ای از خود نشان می دهد، شباهت زیادی با علائم کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی دارد که در صورت عدم بررسی دقیق تر می تواند منجر به اشتباه در ارزیابی و تشخیص گردد.
Toreyhi S, Vahedi S, Tabatabaei S M, Hadighi R. The Role of Executive Functions in differentiation Children with Intestinal Parasitic Diseases and Attention Deficit / Hyperactivity Disorder in Karaj. J Ardabil Univ Med Sci 2019; 19 (4) :458-475 URL: http://jarums.arums.ac.ir/article-1-1789-fa.html
طریحی سمیه، واحدی شهرام، طباطبایی سید محمود، حدیقی رامتین. بررسی نقش کارکردهای اجرایی در تمایزگذاری کودکان مبتلا به بیماریهای انگلی رودهای و کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در شهرستان کرج. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. 1397; 19 (4) :458-475