مقایسه بین نیازهای اساسی روانشناختی و سطوح نظریه ذهن در مادران کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای و اختلال بیش فعالی/ نقص توجه
|
زینب عطایی کلان ، آنیتا آذر کلاه ، سمیه تکلوی* ، پرویز مولوی |
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران |
|
چکیده: (4404 مشاهده) |
زمینه و هدف: مطالعه حاضر با هدف مقایسه بین نیازهای اساسی روانشناختی و سطوح نظریه ذهن در مادران کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای و اختلال بیش فعالی/ نقص توجه به روش مقطعی (علی- مقایسهای) انجام شد.
روش کار: در این پژوهش 70 نفر از مادران کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای و اختلال بیش فعالی/ نقص توجه که در سال 1396به درمانگاه روانپزشکی بیمارستان فاطمی اردبیل مراجعه کرده بودند به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه تئوری ذهن، نیازهای اساسی روانشناختی و پرسشنامه علائم مرضی کودکان (فرم والدین CSI-4). داده های جمع آوری شده وارد نرم افزارSPSS-21 شده و جهت تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) استفاده شد.
یافتهها: یافتههای تحلیل واریانس نشان داد بین نظریه ذهن (0/697F=، 0/407>p)، نیازهای اساسی روانشناختی از جمله خودمختاری (0/283F=، 0/597>p)، شایستگی (0/393F=، 0/336>p) و ارتباط (0/760F=، 0/387>p) در بین دو گروه مادران کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای و اختلال بیش فعالی/ نقص توجه تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری: این نتایج اهمیت توجه به سطوح نظریه ذهن و نیازهای روانشناختی مادران این نوع کودکان را در بهبود وضعیت تحصیلی، شغلی و ارتباط اجتماعی و رشد شناختی و ارزیابی هیجانی کودک برجسته میسازد.
|
|
واژههای کلیدی: نیازهای اساسی روانشناختی، سطوح نظریه ذهن، اختلال نافرمانی مقابلهای (ODD) و اختلال بیش فعالی/ نقص توجه (ADHD) |
|
متن کامل [PDF 153 kb]
(1811 دریافت)
|
نوع مطالعه: مقاله اصیل |
دریافت: 1397/9/30 | پذیرش: 1397/12/20 | انتشار: 1398/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|