مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، MFIROOZY@UT.AC.IR
چکیده: (943 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از تحقیق حاضر اثربخشی آموزش خودشفقتی بر تاب آوری و کیفیت زندگی مادران دارای کودک کمتوان ذهنی بود. روش کار: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون در دو گروه بود. جامعه آماری پژوهش، مادران دارای کودک کمتوان ذهنی شهر اردبیل در سال 1401 و روش نمونه گیری در دسترس بود. از بین افراد واجد شرایط داوطلب تعداد 100 نفر وارد مطالعه شده و در دو گروه 50 نفری (آموزش خودشفقتی و گروه شاهد) به صورت تصادفی ساده جایگزین شدند. گروه شاهد آموزش خودشفقتی هشت جلسه 90 دقیقه ای دریافت کردند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد کانر و دیویدسون و پرسشنامه کیفیت زندگی طراحی شده توسط سازمان جهانی بهداشت و نجات (1385) استفاده شد. داده های جمعآوری شده در مرحله پیش آزمون و پس آزمون با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و با بهره جویی از نرم افزار آماری SPSS-26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که در متغیر تصور از شایستگی فردی (441.15=F)، اعتماد به غرایز فردی و تحمل عاطفه منفی(423.05=F)، پذیرش مثبت تغییر و روابط ایمن (399.82=F)، کنترل (261.60= F) و تاثیرات معنوی (241.62=F) در نمرات پس آزمون بین دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنی داری وجود دارد (0.01>p). همچنین در متغیر سلامت جسمانی فردی (66.60=F)، سلامت روان (157.29=F)، روابط اجتماعی (146.62=F) و سلامت محیط (135.45=F) در نمرات پس آزمون بین دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنی داری وجود دارد (0.01>p). نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش خودشفقتی بر ابعاد تاب آوری مادران دارای کودک کمتوان ذهنی تاثیر مثبت دارد و باعث بهبود شایستگی فردی، اعتماد به غرایز فردی و تحمل عاطفه منفی، پذیرش مثبت تغییر و روابط ایمن، کنترل و تاثیرات معنوی میشود. همچنین آموزش خودشفقتی بر ابعاد کیفیت زندگی مادران دارای کودک کمتوان ذهنی تاثیر مثبت دارد و باعث بهبود سلامت جسمانی فردی، سلامت روان، روابط اجتماعی و سلامت محیط میشود.
Mahfouzi Y, Firoozi M, Khavandizadeh Aghdam S. The Effectiveness of Self-Compassion Training on Resilience and Quality of Life in Mothers of Children with Intellectual Disability. J Ardabil Univ Med Sci 2023; 23 (1) : 6 URL: http://jarums.arums.ac.ir/article-1-2266-fa.html
محفوظی یلدا، فیروزی منیژه، خاوندی زاده اقدم سیما. اثربخشی آموزش خودشفقتی بر تابآوری و کیفیت زندگی مادران دارای کودک کمتوان ذهنی. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. 1402; 23 (1) :66-81