[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي مقالات آماده انتشار آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات مجله::
هیات تحریریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
خط مشی دبیری::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
::
شاپا
شاپاچاپی  
2228-7280
شاپا الکترونیکی
2228-7299
..
بانک ها و نمایه ها

 

 

 

 

 

 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینک مفید بر ای داوران

سرقت ادبی وعلمی فارسی

سرقت ادبی وعلمی لاتین

..
دسترسی آزاد
مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
 
..
:: دوره 22، شماره 1 - ( بهار 1401 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 38-28 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان استرس درک‌شده و کیفیت زندگی در دانشجویان و اساتید دانشکده دندانپزشکی اردبیل در دوران اپیدمی کووید-‌19 در سال تحصیلی 1400-1399
آیدا نادری پور* ، سهیلا دریساوی جرفیان
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران ، Aydanaderipourdent@gmail.com
چکیده:   (703 مشاهده)
زمینه و هدف: همه‌گیری کروناویروس 2019 به دلیل ترس و اضطراب بی‌سابقه فردی و اجتماعی، تهدید بزرگی برای سلامت عمومی جهان است و استرس قابل توجهی بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی می‌گذارد و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی از جمله دندانپزشکان را با افزایش بار بیماران، اختلالات بی‌سابقه در زندگی عادی و خطر بالای قرارگرفتن در معرض ابتلا، در شرایط استرس‌زا قرار داده است و به همین جهت بیشتر در معرض شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرند که می‌تواند کیفیت زندگی آنان را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین این مطالعه با هدف بررسی میزان استرس‌درک‌شده و کیفیت زندگی دانشجویان و اساتید دانشکده دندانپزشکی اردبیل در مواجهه با شیوع بیماری کروناویروس 2019 در سال ‌تحصیلی 1400-1399 و ارتباط این دو متغیر با ویژگی‌های دموگرافیک شرکت کنندگان اجرا شد.
روش کار: به منظور سنجش میزان استرس درک‌شده از پرسشنامه استرس درک‌شده کوهن و به منظور سنجش کیفیت زندگی از پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی سازمان جهانی سلامت- خلاصه شده (WHOQOL-BREF) استفاده شد. جامعه آماری در مطالعه حاضر تمامی اساتید و دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علومپزشکی اردبیل می‌باشد. سطح معناداری کمتر از 0/05در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: جامعه آماری این مطالعه در مجموع 227 نفر شامل 33 نفر از اساتید و 194 نفر از دانشجویان بودند. رابطه معنی‌داری بین متغیرهای دموگرافیک با متغیر‌های استرس درک‌شده و کیفیت زندگی وجود نداشت. استرس درک‌شده و کیفیت زندگی اساتید نسبت به دانشجویان در طول همه‌گیری بیشتر بود. بین متغیرهای استرس درک‌شده و کیفیت زندگی در هر دو گروه رابطه مستقیم وجود داشت. میزان استرس درک‌شده در هر دو گروه کمتر از حد مطلوب بوده و کیفیت زندگی در هر دو گروه بیشتر از حد مطلوب بود.
نتیجه گیری: دانشجویان و اساتید دانشکده‌ی دندانپزشکی اردبیل استرس متوسطی را در دوره‌ی اپیدمی کووید-19 تجربه کرده‌اند و کیفیت زندگی مطلوبی داشته‌اند. با مقایسه‌ی بین دو گروه شرکت‌کننده، اساتید استرس درک شده بیشتری داشتند.
 
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: کروناویروس، دندانپزشک، استرس‌درک‌شده، ‌‌‌‌کیفیت‌زندگی
متن کامل [PDF 271 kb]   (245 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی- روانپزشکی
دریافت: 1400/11/19 | پذیرش: 1401/4/31 | انتشار: 1401/5/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.ARUMS.REC.1400.079



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naderi pour A, Derisavy Jorfian S. Assessment of the Level of Perceived Stress and Quality of Life in Students and Professors of Ardabil Dental School during the Covid-19 Epidemic in the Academic Year 2020-2021. J Ardabil Univ Med Sci 2022; 22 (1) : 3
URL: http://jarums.arums.ac.ir/article-1-2087-fa.html

نادری پور آیدا، دریساوی جرفیان سهیلا. بررسی میزان استرس درک‌شده و کیفیت زندگی در دانشجویان و اساتید دانشکده دندانپزشکی اردبیل در دوران اپیدمی کووید-‌19 در سال تحصیلی 1400-1399. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. 1401; 22 (1) :28-38

URL: http://jarums.arums.ac.ir/article-1-2087-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 1 - ( بهار 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل Journal of Ardabil University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4623